Tværvidenskabelighed - det tager tid at finde hinanden
Tværvidenskabelighed - det tager tid at finde hinanden
At adressere en problemstilling på en tværvidenskabelig måde kræver også tid. Her er det en forudsætning, at forståelsen og respekten for andre fagligheder er etableret. Ikke på specialistniveau, men dog på en måde, hvor man forstår både muligheder og begrænsninger inden for de forskellige videnskaber. Herudover kræver det mere tid at forholde sig til elementer som finansiering og publicering, når det omhandler tværvidenskabelig forskning.
Sekventielle eller sideløbende aktiviteter
Aktiviteterne i tværvidenskabelig forskning kan gribes an sekventielt, hvor én faggruppe bygger videre på en anden faggruppes resultater, så de enkelte – ofte monofaglige – delelementer bygger oven på hinanden. Det tværvidenskabelige arbejde kan også foregå sideløbende, hvor forløbet tilrettelægges på en måde, så alle faggrupper arbejder på den samme problemstilling på samme tid. Det sideløbende arbejde er en grundsten i tværvidenskabelig forskning, mener projektleder på InterHUB, Kirsten Gram-Hanssen:
For mig handler den tværfaglige forskning om, at man interagerer direkte og påvirker hinandens måder at tænke og arbejde på og dermed bidrager til, at andre spørgsmål bliver rejst og løst, end hvis hver disciplin arbejder for sig i forlængelse af hinanden
Projektforløbet for et andet tværvidenskabeligt forskningsprojekt, EXOTIC, har været en kombination af sekventielle og sideløbende aktiviteter, forklarer projektleder Lotte N. S. Andreasen Struijk:
Vi sad delvist fysisk sammen og arbejdede samtidigt med delelementer, der efterfølgende blev samlet, så vi kunne komme videre i fællesskab. Det betød, at vi kunne integrere viden fra andre fagligheder i vores delelementer på et tidligt stadie, hvilket var med til at give et unikt resultat
Det er således nødvendigt at overveje, hvordan et tværvidenskabeligt projektforløb bedst planlægges, både så alle faggruppers viden og metoder bringes i spil på rette tid i processen, og så man sikrer, at problemstillingen reelt tilgås tværvidenskabeligt. I den treårige projektramme for AAU’s tværvidenskabelige forskningsprojekter var der tidsmæssigt i vid udstrækning behov for, at alle aktiviteter foregik sideløbende.
Hvad er tværvidenskabelighed egentlig?
Der er varierende opfattelser af, hvad det egentlig vil sige at arbejde tværvidenskabeligt, og der kan derfor være brug for en fælles definition af, hvad det konkret dækker over. Helt overordnet dækker betegnelsen tvær- videnskabelighed over samarbejde på tværs af akademiske discipliner, altså når forskere fra flere forskellige fagområder arbejder sammen for at belyse et emne fra flere forskellige videnskabelige vinkler og metoder og bidrager til den fælles problemløsning.
Tværvidenskabeligt arbejde kan særligt i starten opfattes som udfordrende, forvirrende og frustrerende, fordi det ikke er tydeligt rammesat, hvad det betyder mere lavpraktisk. Er det eksempelvis fælles møder, seminarer og workshops? Handler det om at samles og fortælle om, hvor langt man hver især er nået i projektet for så at gå hver til sit og arbejde videre i sin egen faglighed? Eller handler det om at tage et kig ind i andres arbejde og forholde sig til det med egne videnskabelige briller?
Alle skal kunne se vigtigheden i at arbejde på tværs
En måde at gribe det tværvidenskabelige arbejde an på kan være at organisere arbejdet på en måde, hvor alle projektdeltagere er en del af både forskningen og udviklingen, og hvor der samtidig er opmærksomhed på, at ingen fagligheder får en assisterende rolle til en primær faglighed. Det skal med andre ord ikke være nogens projekt mere end andres. Ved at gøre en aktiv indsats for at lære at forstå hinandens fagligheder og arbejde grundlæggende med at udvikle en fælles terminologi er man godt på vej i det tværvidenskabelige arbejde:
Det vigtige er en fælles definition af begreber, der anvendes inden for de respektive fagområder
Rikke Magnussen, projektleder på Community Drive, har dog ikke set definitionen af tværvidenskabelighed som det vigtigste:
I vores projekt har det været vigtigere, at alle deltagere grundlæggende kunne se den store vigtighed i at samarbejde på tværs af discipliner og var nysgerrige og respektfulde omkring hinandens fagligheder
Som både projektleder og projektdeltager er der flere ting, man kan gøre for at understøtte tværvidenskabelighed, fx:
- Have en syntese-tilgang til arbejdet, der tager afsæt i, hvad man kan lære af hinanden, og hvordan man kan bruge hinanden
- Anvende forskellige typer af facilitatorer, der kan hjælpe med, at man bliver bedre til at forstå, hvad hinanden mener
- Afholde sociale aktiviteter for at lære hinanden at kende og opbygge tillid
- Anvende en vis grad af samlokalisering